Ik krijg vaak electrische shokjes! hoe komt dat?

ik heb de laatste paar dagen heel erg veel last van electrische shokjes! Ik heb dat wel eens eerder gehad maar altijd heel erg incidenteel. Nu krijg is er een paar per dag, elke keer als ik iets van metaal aanraak. Kan iiemand mij uitleggen hoe dit komt?

Toegevoegd na 2 minuten:
ik weet dat ik blijkbaar statisch geladen ben maar begrijp niet hoe dit ineens zo vaak voor kan komen? Ook weet ik niet hoe je statisch geladen word!

Toegevoegd na 20 minuten:
en ik draag geen synthetische kleding

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (6)

Statische elektriciteit. Heeft volgens mij te maken met: luchtdruk, luchtvochtigheid etc. Synesthesie kleding maakt t nog erger. Ga maar eens in het donker je trui uit doen, dan zie je vaak allemaal vonkjes.. Weet niet wat je er tegen kan doen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
miss ligt het wel aan je schoenen,,, heb daar ook wel eens last van als ik de crocs aan doe om dat die van rubber zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voornamelijk krijg je die schokjes de laatste tijd vaker doordat er door de droge lucht in de Winter deze statische lading zich makkelijker kan ophopen in een lichaam waarbij er geen of minder gelegenheid is geweest om deze af te laten vloeien. De lading ontstaat voornamelijk door wrijving waardoor je elektriciteit opwekt. Zonder aarde bouwt deze zich op totdat men een geleidende stof aanraakt. Droge voeten, wollen trui, of je komt vanuit vriesweer naar binnen, het kan makkelijk van alles zijn dat dit doet ontstaan.
-Voorbeeld van een van mijn ervaringen maar dan de werking van stroom in het algemeen. DOE DIT THUIS NOOIT ! Ik zat eens op een (droge) stoel een probleem op te lossen aan een apparaat dat door storing vol onder spanning zat. Het leek even of er geen stroom bestond. Op het moment dat ik afgeleid werd door een ander, raakte ik heel even met mijn voet aan de grond. Plotseling wist ik toen heel zeker dat er stroom op zat. En dat vergeet je nooit meer!
Echter de elektrostatische spanning is onschuldig. De mooiste ontlading is toch als deze vonk overslaat
op het moment dat je iemand een kus geeft. Vandaar de uitdrukking "De vonk sloeg over".

Toegevoegd na 14 uur:
-Wanneer ik het heb over de droge lucht die hier vaker voortkomt in de Winter, dan ligt het accent op de "droge lucht" die dan zorgt voor de opbouw van de E.S.-lading; door b.v. de vrieskou die het vocht uit de lucht haalt. "Vochtig koud" bestaat ook!
-Afhankelijk van de natuur- en weersomstandigheden waar dan ook op de wereld, kan de te droge lucht net zo goed bij gematigde of zomerse toestanden voortkomen. Hier in Holland heb ik in ieder geval van dit euvel er meer last van in de Winter dan in de Zomer.
-Met het ontstaan van de electrische schokjes heb ik ter verduidelijking van de werking het onderwerp "weer" gebruikt. Er zijn talloze andere omstandigheden te bedenken, maar de werking (waar ik dacht dat het hier om ging) blijft hetzelfde.
-Ook je auto kan statisch geladen worden door de isolatie van de rubberen banden. Als je de werking van Elektrostatische Spanning eenmaal begrijpt, is het mogelijk deze schokjes van en door jezelf te analyseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg duidelijke uitleg! Alleen ik zit niet in Nederland in de winter! Ik zit in amerika, weliswaar is het hier Winter, maar ik zit aan de West kust waar het gisteren 20 graden was!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord. Een SE vonk kan ook andere gevolgen hebben; zo vernielde m'n collega een keer z'n computer door een vonk van z'n vinger naar de aan/uit knop.
Het is al voldoende dat je zonder schoenen over een vast tapijt loopt. Hierdoor wordt je statisch geladen en ontladen wanneer je iets aanraakt dat geleidt (metaal bvb)
Het kan ook zijn dat je dingen aanraakt die statisch geladen zijn en ontladen wanneer je ze aanraakt.
Je weet wel, als je over een haarkam wrijft er kleine plukjes aan blijven kleven, soms heb je dat met folie die je ergens verwijderd en dan overal blijft aankleven. Deze zijn ook statisch geladen, maar te zwak om te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Statische elektriciteit ontstaat door wrijving; je moet dus opletten wanneer je dat veroorzaakt, loop je te sloffen of schuif heen en weer in je stoel.
Als niets helpt kun je jezelf aarden met een kettinkje dat over de grond sleept om je enkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oplossing is simpel: maak de lucht vochtiger en de statische elektriciteit verdwijnt. Verdampers aan verwarming of echte bevochtiger werkt echt prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oplossing is simpel???? Als ik dat zou aan kunnen passen zou ik overal ter wereld het weer kunnen aanpassen! Was er ook nergens meer droogte!! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Watt doe je je naam weinig eer aan :-D
M'n tip en die van anderen lijkt me al meer dan voldoende om je een eind op weg te helpen met je vraag. Succes ermee heh?